Eelt

Eelt verwijdert door Voetenpraktijk Zundert

Eelt is een natuurlijke reactie van de huid op extra druk; een natuurlijke beschermlaag. Bij veel mensen wordt deze beschermlaag te dik en gaat pijn doen bij het lopen. Dan hebben we te maken met overtollig eelt, vaak in combinatie met likdoorns.

Meestal is de schoen de oorzaak, deze is te klein of te nauw. Ook te wijde schoenen kunnen eelt veroorzaken omdat er dan een constante wrijving is tussen de huid en de schoen. Goed passende schoenen zijn dus heel belangrijk.

Heeft u last van overmatig eelt dan kan dit door de pedicure deskundig worden teruggebracht tot de normale dikte en eventuele likdoorns zullen worden verwijderd.

Likdoorn, eeltpit of eksteroog

Een eeltpit wordt bij Voetenpraktijk Zundert deskundig verwijderd.

Een likdoorn, ook wel eksteroog of eeltpit genoemd, is een sterke eeltvorming op een klein gebied van de huid. Een likdoorn groeit van buiten naar binnen. Dat wil zeggen dat het gevormde eelt door de druk van de schoen op een kleine ruimte naar binnen wordt gedrukt in een kegelvorm. Door de kegelvorm, met de punt naar binnen, doet de likdoorn pijn als men er op drukt.

Heeft u last van likdoorns dan kan de pedicure deze deskundig behandelen.

kloven

Kloven zijn plekken waar de huid ingescheurd is.

Kloven worden bij Voetenpraktijk Zundert deskundig verwijderd en behandeld.

Aan de hiel ontstaan kloven wanneer de huid extra droog is door een verminderde talgafscheiding en een beperkte transpiratie, meestal in combinatie met overmatig eeltvorming. De elasticiteit van de huid is afgenomen. Door een voortdurende belasting kunnen de kloven dieper worden en daarbij gaan ontsteken of zelfs bloeden. In dit stadium een behoorlijk pijnlijke aandoening. Aan de tenen ontstaan kloven door een verweekte huid welke veroorzaakt wordt door overmatige transpiratie of door langdurig contact met water.

Heeft u last van kloven dan kan de pedicure deze deskundig behandelen.

Uw voeten worden in de praktijk behandeld met een pakking, daarna krijgt u het advies om de huid intensief te verzorgen met een klovencréme, deze is in de praktijk verkrijgbaar. Dit is noodzakelijk bij een huid die gevoelig is voor kloofvorming.

Voet wratten

Voetwratten kunnen goed behandeld worden bij Voetenpraktijk Zundert

Een gewone voetwrat is een virusinfectie en lijkt vaak op een likdoorn. Het lichaam is in staat virussen te bestrijden, daarom zal een wrat uiteindelijk vanzelf verdwijnen. Dit kan zo'n 8 jaar duren.

Voetwratten zijn zeer besmettelijk. U wordt om die reden geadviseerd om slippers te dragen in openbare ruimten.

Alleen als u last heeft zal ik u doorverwijzen naar de huisarts om de wrat te laten behandelen. Een wrat verdwijnt uit zichzelf, al kan dat wel enkele jaren duren.