Diabetische voet

Vergoeding

Voetenpraktijk Zundert beschikt over alle scholing en contracten die nodig zijn voor de vergoeding van de Diabetische voet. Dat wilt echter niet zeggen dat dit ook altijd het geval zal zijn.

Of u voor vergoeding in aanmerking komt is afhankelijk van het zorgprofiel en de sims classificatie. Het zorgprofiel en de sims classificatie worden door de podotherapeut of de praktijkondersteuner van de huisarts bepaald. Aan de hand hiervan zal de zorgverzekering een vergoeding toekennen. Hierbij gaat het om de vergoeding vanuit de basisverzekering voor de medisch noodzakelijke zorg.

U hoeft niets te betalen voor de medisch noodzakelijke zorg, echter voor de cosmetische zorg dient wel betaald te worden. Denk hierbij aan het knippen en verzorgen van gezonde nagels, verzorgen van de gezonde huid en het inmasseren van de creme.

Voor de vergoeding vanuit het aanvullende pakket raad ik u aan dit zelf na te kijken. U betaald de gehele behandeling in de praktijk en de factuur dient u zelf bij de zorgverzekering in.

Via deze link kunt u opzoeken of en voor welke vergoeding u in aanmerking komt.

Bloedvat- en slagaderaandoeningen

Bij een diabetische voet slibben bloedvaten dicht door afzetting van vet. Er kan dan niet genoeg bloed bij de kleinste vaatjes komen. Dit betekend dat een wondje veel minder snel geneest. Bovendien ervaart men dan veel pijn.

De stukje plaques kunnen afbrokkelen, waardoor kleine aderen volledig kunnen verstoppen. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld zelfs tenen afsterven.

Doordat de zuurstof niet meer goed bij de benen en voeten kan komen, kan men ook veel pijn in de spieren van de kuiten ervaren. Dan kun je maar korte afstanden lopen.

Zenuwaandoening (neuropathie)

Een ander gevolg van de slechte doorstroming van het bloed is dat de zenuwen in benen en voeten worden aangetast. Hierdoor hebt je minder gevoel in de voeten en kun je bijvoorbeeld een steentje in de schoen niet meer voelen. Je zult een wondje dan niet zo snel opmerken.

Schade aan de zenuwen kan ook zorgen voor gevoelloosheid, tintelingen, pijn of onzeker lopen. De spieren in de benen worden zwakker en tijdens het lopen raken je benen al snel vermoeid.

Bron: Diabetische Voetwijzer