Sterke voeten voor kinderen

Om de voetspieren van uw kind te trainen kun je onderstaande oefeningen doen.

 

Oefening 1:

Het evenwichtig belasten en afwikkelen van de voeten. Laat uw kind over een rechte lijn lopen waarbij het steeds de ene voet vlak voor de andere moet zetten. Let er hierbij op dat de hiel als eerste de lijn raakt en vervolgens de voorvoet!

 

Oefening 2:

Het versterken van de voetbogen. Leg een deegroller – of een fles – op de grond. Laat uw kind één voet op de deegroller zetten om deze steeds naar voren en naar achteren te laten rollen. Zorg dat uw kind de druk op de deegroller langzaam opbouwt.

 

Oefening 3:

Het versterken van de voetbogen. Laat uw kind op de grond gaan zitten of liggen en laat het met de voeten een bal proberen op te pakken en omhoog te tillen.

 

Kindervoeten

Oefening 4:

Het versterken van de teenspieren en de voetbogen. Zet een bakje op de grond, leg er een paar knikkers naast en laat uw kind proberen de knikkers met de tenen op te pakken en in het bakje te leggen.

 

Oefening 5: 

Het versterken van de voet- en de beenspieren. Trek een lijn en laat uw kind op de tenen gaan staan. Laat uw kind vervolgens de voeten zoveel mogelijk strekken om daarna kruiselings over de lijn te stappen.